Truskawki

Download PDF

Jasio

→ Koniec roku szkolnego niezmiennie kojarzy mi się z owocowymi, słodkimi obiadami, które dawały energię na popołudniowe harce na dworze. Klasykiem jest tu, rzecz jasna, makaron z truskawkami! Co w sobie kryje ten niepozorny przysmak z dzieciństwa?

Owoc ten, to porządna dawka witaminy C – zaledwie szklanka truskawek (150 g) pokryje dzienne zapotrzebowanie tego składnika w 127%! Ta sama szklanka pozwoli na uzupełnienie niedoborów witamin z grupy B, zawierając przy tym bogactwo składników mineralnych, takich jak: miedź (17%) oraz potas, wapń, fosfor, magnez, żelazo (4-5%).

Dodatkowo, truskawki, to owoce o stosunkowo niskiej kaloryczności – zawartość szklanki, to zaledwie 42 kcal! Zajadajmy więc do woli! :) … Ale, czy z makaronem i cukrem?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna. O ile właściwie dobierzemy makaron, a cukier zastąpimy naturalną słodyczą innych owoców, to taki posiłek może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Poniżej przedstawiam wartości odżywcze dla dwóch wersji tego dania:

  • makaron z truskawkami, ze śmietaną i z cukrem: 1 szklanka truskawek, 1 płaska łyżka cukru, 2 łyżki śmietany 18%, 100 g makaronu pszennego dwujajecznego
  • makaron z truskawkami, jogurtem i bananem: 1 szklanka truskawek, 1 banan, 2 łyżki jogurtu naturalnego 2%, 100 g makaronu razowego

truskawki

Tabela ukazująca % dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze dla kobiety przed 30 rokiem życia, o niewielkiej aktywności fizycznej, ważącej około 65 kg

 

Warto zauważyć, że o ile wartość kaloryczna dania jest zbliżona, o tyle zawartość tłuszczu, błonnika, fosforu, magnezu, miedzi, witaminy B1 oraz niacyny, w zmienionej wersji jest o 20% większa niż w tej standardowej. Zachęcam do przetestowania mojej propozycji tego przysmaku dzieciństwa i jednocześnie zaznaczam, że nic się nie stanie, jeśli raz na jakiś czas uraczycie się też wersją pełną wspomnień. W końcu smakowanie życia jest dla ludzi :)

Zachęcam zatem do przetestowania mojej wersji przysmaku dzieciństwa i jednocześnie zaznaczam, że nic się nie stanie, jeśli raz na jakiś czas uraczycie się też wersją pełną wspomnień. W końcu smakowanie życia jest dla ludzi :)

W kolejnej odsłonie, zaprezentuję Wam nieco odchudzone „truskawkowe menu” na lato. Ciekawi? Dodam tylko, że będzie oscylowało w okolicach 1600 kcal. Zapraszam!

 

1Jarosz M., Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja

2Kunachowicz H. i wsp., Tabele wartości odżywczej

Jedna myśl na temat “Truskawki

Dodaj komentarz